Vedení službou - princip profesionálního network marketingu
V roce 1970 Robert Greenleaf napsal esej, která později rozpoutala vlnu nového pohledu na leadership, na vedení lidí. Nazval to "sloužícím vůdcovstvím" a otočil dominující filozofii vůdcovství v byznysu vzhůru nohama. Duplikace "sloužícího vůdcovství", duplikace transformace, osobního růstu, zdraví, svobody a samostatnosti je i klíč k dokonale fungujícímu networkingu.

Samotná myšlenka vůdců řídících se svými následovníky převrátila tradiční pyramidu (jak příhodné pro network marketing, který lze také brát jako obrácenou pyramidu, ale o tom až zas jindy), a byla pro mnoho lidí nepříjemná a nepochopitelná. Ale Greenleafova filozofie mnoho dalších nadchla. Ti, kteří ji přijali, se učili "neubližovat", reagovat na jakýkoli problém nejdříve nasloucháním, přijímat a vcítit se spíše než odmítat.
Sloužícímu vůdcovství nepomohlo k prosazení jen to, že mnozí z těch, kteří je vyzkoušeli, zjistili, že je efektivní. Greenleafův způsob vedení byl sice obtížnější, ale také více transformační. Jak sám napsal:
"Nejlepším testem je toto - Rostou ti, kterým sloužím, které vedu, jako osoby? Jsou díky mé službě, mému vedení zdravější, moudřejší, svobodnější, samostatnější? Je pravděpodobné, že se sami stanou služebníky?"
Robert Greenleaf, bývalý manažer AT&T to nazval "Servant as Leader", což se dá přeložit jako "vedení službou". Argumentoval, že nejefektivnější vůdci nebyli hrdinští velitelé vždy připraveni jednat, ale spíše tišší, skromnější typy, jejichž životním smyslem bylo sloužit těm, kdo byli formálně pod nimi. Nazval to "sloužícím vůdcovstvím" a vysvětlil, že pořadí těchto dvou slov je klíčem k významu celého slovního spojení. "Sloužící vůdce" je především služebníkem, stát se sloužícím vůdcem začíná s přirozeným pocitem, že člověk chce sloužit, vést a pomáhat. Tato vědomá volba pak člověka vede, aby aspiroval na vůdčí postavení.
Víte, že postupem času integrovali Greenleafovi myšlenky do svých řídicích postupů společnosti jako Starbucks, Southwest Airlines či Brooks Brothers a americké obchodní školy jej zařadili do povinné četby?
A právě tato myšlenka se dokonale uplatňuje i v profesionálním network marketingu. Chcete-li být dlouhodobě úspěšní v network marketingu, budovat velkou a stabilní síť, váš úspěch je úspěchem každého jednoho ve vaší síti. A úspěch každého jednoho ve ve vaší síti je úspěchem vaším. To propojení "vůdce" s jeho týmem je užší než kdekoli jinde. Protože velká a stabilní síť s exponenciálním růstem funguje na duplikaci. A duplikace "sloužícího vůdcovství", duplikace transformace, osobního růstu, zdraví, svobody a samostatnosti je klíč k dokonale fungujícímu networkingu.
Hrdinský velitel prosazující jen své zájmy, svůj prospěch v network marketingu z dlouhodobého hlediska daleko nedojde. Bude-li totiž každý prosazovat jen sebe, nemůže fungovat spolupráce, tento přístup se bude duplikovat do sítě a ta se časem rozpadne...
Máte zájem dozvědět se více o profesionálním networkingu a možnostech spolupráce? Napište mi ✨
Zdroj: Kniha Prodávat je lidské - Daniel H. Pink
