Je MLM Pyramida či letadlo?
Každý podnikající v network marketingu se někdy setkal s námitkou, že jde o pyramidu či letadlo. Popravdě mnoho takto namítajících často ani neví o čem mluví, jen toto označení vzali za své. Zkusíme se na tento nešvar a pletení pojmů s domy podívat blíže.

"Pyramida" či "Letadlo" bylo označováno tzv. Ponziho schéma. Šlo o podvody a nelegální byznys fungující na principu přerozdělování peněz nových investorů starším. Bez toho, aby v systému docházelo ke skutečným finančním investicím nebo prodeji reálných výrobků či služeb. Častokrát se zle slibovali vysoké zisky bez rizika, byla používaná nátlaková manipulace a hlavně chyběl jakýkoli reálný předmět podnikání. Bez produktů proudících sítí nebylo možné generovat zisky, a tak se jen přerozdělovali peníze nově příchozích. Jednoho krásného dne tedy muselo letadlo spadnout.
Firma vyrábějící skutečné produkty či poskytující skutečné služby, firma, která se rozhodne, že nechce investovat do tradiční reklamy, která, ruku na srdce, většinu z nás jen obtěžuje, nechce investovat do kamenných prodejen či podporovat nadnárodní maloobchodní řetězce a tyto ušetřené peníze místo toho rozděluje svým distributorům, tak ze své podstaty není letadlo. Naopak je to firma, jejíž přístup k prodeji je velmi etický (samozřejmě záleží na systému vzdělávání distributorů). Zde dochází k prodeji skutečných produktů v jejichž ceně je, stejně jako všude jinde, započítána i marže. Ta následně tvoří zisk firmy a provize distributorů
Označení "pyramida" však stojí za zamyšlení, jak vlastně vzniklo? Když se na to podíváme trochu z nadhledu a budeme trochu amatérsky filozofovat, tak vše v našem světě má tvar pyramidy. Firmy, instituce, města, státy... To nikomu nepřijde divné. Pyramidu network marketingu můžete svou šikovností otočit. Pokud budete ve svém podnikání profesionálové, snadno se můžete dostat na vyšší pozici než člověk, který vás zaregistroval a šplhat můžete klidně až na vrchol. A to ve zmiňovaných ostatních pyramidách tohoto světa, které jsem jmenovala, jde jen těžko. Přemýšleli jste o tom někdy takto?
Možná máte špatnou zkušenost s nějakým síťovým marketingem. Ne proto, že by to bylo letadlo, ale proto, že se vám nedařilo, podnikání nenaplnilo vaše očekávání, člověk, který vás zaregistroval vám na začátku nasliboval hory a doly a nakonec vám nedal žádné know how či podporu, nedostalo se vám patřičného vzdělání. A pak bylo samozřejmě těžké, až nemožné uspět. Ale v síťovém marketingu je to stejné jako v jakékoli jiné oblasti života. Možná máte špatnou zkušenost v zaměstnání, třeba vám firma dlužila peníze, šéf vás šikanoval. Co jste udělali potom? Už nikdy jste do žádné jiné práce nenastoupili? Možná vám někdy bylo špatně z jídla v restauraci. Už nikdy jste pak do žádné jiné restaurace nešli? Špatné zkušenosti jsou cenné zkušenosti, které nám pomáhají růst a umět si příště lépe vybrat.
Máte zájem dozvědět se více o profesionálním networkingu a možnostech spolupráce? Napište mi ✨
